måndag 22 juni 2015

Blandade betraktelser

Hoppas ni alla har haft ett trevligt midsommarfirande. Jag hade det.

Tillbaka till vardagen några dagar och jag kan glädjas över att spin-off caset Alliant Techsystems föll väl ut. Alliant Techssystem knoppade av sin ammunitionsdelen samt gick samman med Orbital. 1 delat på 2 plus 1 blev drygt +50% på ett halvår vilket gjorde att de synergier de bolagen kan komma se framöver tack vare renodlingen redan inprisades. Jag gillar egentligen inte korta affärer, men jag har mina svaga stunder jag också.

Jag noterar också att allt som är kopplat till gas- och oljesektorn (samt underleverantörer till branschen) går nedåt. Så är det ofta. Det ena upp, det andra ned. Jag attraheras gärna till bolag som av en eller annan anledning är på väg ned i sin konjunkturcykel. Då marginalerna pressas p.g.a. av vikande eller stagnerande försäljning. Det kan vara bygg, gödsel eller något annat men cyklerna brukar komma och gå.

Det jag dock försöker undvika är bolagsspecifika turn arounds samt branscher som är "heta". De första är svåra. De andra ännu svårare.

Hett just nu anser jag jakten på direktavkastning är. Därav letar jag inte i de vattnen utan hellre bland bolag som erbjuder aktieägarvärde på annat sätt. Hög direktavkastning  i dagens läge kommer ofta antingen till ett väldigt högt pris eller med hög risk. Det är i alla fall min uppfattning.

Appropå spin-off så kommer konglomeratet United Technologies eventuellt knoppa av, eller sälja, sin helikoptertillverkning - Sikorsky. Nu äger jag inte UTX p.g.a. det, men blir det en försäljning av denna affärsverksamhet med lägre marginaler än UTXs övriga så blir det ett kul tillskott till kassan.

United Technologies handlas just nu till ca 116 usd/aktie.

Helikoptertillverkare har fått lida lite på senare tid då gas- och oljeindustrin efterfrågar mycket färre helikoprar nu då nyinvesteringarna stannat upp. Alfa Laval är ett annat av bolagen som fått lida lite av att gas- och oljebranschen har det tufft just nu. På andra sidan Atlanten så har samma "sjuka" drabbat t.ex. Precision Castparts som tillverkar gjutna delar till bl.a. flyg och energisektorn. På detta sätt kan en nedgång i en bransch fortplanta sig till underleverantörerna. Dåliga nyheter på ett ställe frambringar mörka rubriker på andra ställen. Det jag dock tycker mig se är att det ofta överdrivs. Många underleverantörer är själva globala jättar med en väldigt diversifierad affärsverksamhet.

Alfa Laval handlas just nu till ca 148 kr/aktie och Precision Castparts till 211 usd/aktie.

När vi ändå är inne på att fokus ofta hamnar på vad en hand gör medan den andra ignoreras så kommer jag osökt in på Microsoft. En pengamaskin av rang, men de flesta fokuserar på vilka konsumentprodukter som lanseras medan det är på den kommersiella sidan bolaget tjänar sina pengar.

Microsoft handlas just nu på 47 usd/aktie.

Vad mer kan avhandlas? Tja varför inte notera att Villaägarnas Riksförbund protesterar mot de två höjningar som skett de senaste fyra månaderna av Ellevio (fd Fortum distribution) av elnätsavgifterna. Tja eftersom Fortum fick extremt bra betalt för sitt nät så förstår jag att elnätsavgifterna höjs om det ska bli någon avkastning på det köpet. Största nya ägarna av det nätet är ju kanadensiska pensionärer och de ska ju också leva...

Fortum har för övrigt en del tillgångar i Ryssland. Eftersom Rysslands dömts att betala skadestånd p.g.a. olaga konfiskering av internationella skiljedomstolen i Haag så kontrar Putin med att fler konfiskeringar kanske är på gång. Detta är ju en riskfaktor som bl.a. Fortum och andra västerländska bolag står inför.

Fortum handlas just nu för ca 17,20 euro/aktie.

Ett bolag jag inte nämnt på ett tag är byggbolaget Skanska. De släppte ju för ett tag sedan sin Q1 2015 rapport.

Kortfattat så såg det mesta allt bättre och bättre ut. Vinsten ligger på 12 månaders rullande nu på 9,50 kr/aktie. Intäkterna har ökat och ligger på motsvarande 362 kr/aktie. Allt väl så långt om det inte vore för att också kursen drog iväg rejält uppåt. Den toppade nu i februari och har som väl är börjat sakta dala igen. Förhoppningsvis fortsätter det så så att bolaget än en gång kommer handlas till hyfsat pris.

Skanska har för övrigt också varit verksamma i Ryssland, men man lämnade landet helt 2007. Presschefen Peter Gimbe lät på den tiden meddela att det var allt för mycket korruption och mutor i landet för att det skulle gå bedriva någon vettig affärsverksamhet där. Jag tror inte man ångrat sig en sekund.

Skanska handlas just nu på ca 173 kr/aktie.

Ett bolag med en del försäljning i Ryssland är annars PepsiCo. Ca 7% av försäljningen härstammar därifrån. PepsiCo är mycket mer än drycken Pepsi. Inte minst snacks. PepsiCo omsätter mer än sin dryckeskonkurrent Coca Cola men börsvärdet är mindre. Vilket är naturligt då PepsiCo har lägre marginaler på sin försäljning.

PepsiCos vinst är på 12 månaders rullande 4,30 usd/aktie. Kursen ca 96 usd/aktie.







8 kommentarer:

  1. Blandade betraktelser från en läsare.

    Från och till i olika skepnader kommer funderingar kring begreppet megatrender. Ett fenomen som tilldrar sig ett mycket stort intresse. En bloggare tyckte att det är himla intressant. Själv tycker jag det är himla ointressant. Framtiden blir ju inte som man tänkt sig, eller för den delen som man tror.

    Själv hade tänkte jag mig en trevlig midsommarfest det slutade med att jag vomerade i grannens trädgård. Hela midsommardagen gick åt att släcka den präriebranden. Vi antar nu att du som läser detta har någon uppfattning om framtiden. De flesta har det.

    Bloggaren Gustav meddelade att han grämde sig lite över att han inte köpt aktier i barnmatstillverkaren Bellamy`s, fokuserad på ekologisk barnmat. Vi antar nu att du tycker Bellamy´s eller för den delen något kanadensiskt äldreboendeföretag verkar intressant.

    Jag tycker då att du skall fundera lite över följande frågeställningar: Är du den enda personen som ser detta? Är inte alla investerare medvetna om detta? Har inte alla de stora fonderna eller för den delen de stora kapitalförvaltarna bilden helt klart för sig. Alternativet vore att marknaden befann sig i ett sovande tillstånd. Ett högst osannolikt scenario.

    Som en random-walker tror jag på följande som står i krönikorna if the market is aware of this information it has already been incorporated into prices. Therefor the knowledge cannot be exploited.

    Du känner kanske att Coca-Cola är lite "ute". Hälsotrenden. Vem gör inte det!!?? Kolla gärna Bellamy´s p/e-tal. Jämför sedan med Coca-Cola. Skall säga att jag kan inget om aktier i Australien, men detta avstår jag gärna ifrån. Skulle aldrig drömma om att investera i ett bolag för att det befinner sig i en intressant trend.

    Sommarhälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Ja ibland kan det bli för mycket av det goda. Inte minst på midsommaraftnar. :/

      Radera
  2. @Lars

    Men aktieprisets trend finner du desto intressantare? Jag funderade på just det där. Minus 7% på ett enskilt innehav och det ska säljas. Om det är valutaförändringar som ligger bakom en nedgång säljer du då? Om valutauppgångar tvärtom skymmer en kursnedgång säljer du då?

    Vänlig hälsning
    Alfred

    SvaraRadera
  3. @Alfred

    Svar: Ja. Vill ge mig själv lite rådrum. Förlusten har jag redan. Jag finner aktieprisets trend intressant man får ju en bekräftelse på att man är på rätt spår.

    Håller med Spartacus när det gäller jakten på direktavkastning det är verkligen hett just nu. På sina håll verkar det som om man köpte en portfölj som ger utdelning varje månad så har det ett värde i sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jakten på direktavkastning har varit påtaglig i flera år. Om något har den snarare minskat något senaste månaderna och branscher som banker och fastighetsbolag har fallit tillbaka med allt tal om normalisering av räntor. Men om man tror på EMH bör man väl strunta i vad som är hett eller inte?

      Mvh
      Mattias

      Radera
  4. @Mattias

    Det finns mode i investeringar som i allt annat. Ser man sig om bland ekonomibloggarna så har detta utdelningsbombandet slagit rot. Hälsotrenden är en annan trend som fångar intresset. Detta kan ju öppna upp för investeringar i bolag som MacDonalds som känns ute, och omoderna om man kan uttrycka det så.

    När det gäller EMH så är den largely right. IT-bubblan var ju en historisk chans att komma över klassisk svensk basindustri som bedömdes som hopplöst föråldrad. Jag har dock inte läst så många skepparhistorier, om folk som gjorde dessa investeringar.

    Ha det bäst
    Lars

    SvaraRadera
  5. Rätt ordentligt off topic... Själv har jag tillbringat en del av midsommarhelgen på något sydligare breddgrader än de där jag vanligtvis bor. Jag kunde ganska snart konstatera att det där med trender är något som kommer och går. Jag såg fram emot att ta en kall och en matbit på en tjeckisk pub, men när jag kom fram hade någon mer "trendkänslig" omvandlat det hela till något mer Street betonat och för mig totalt ointressant. Hungrig som jag var så staplade jag iväg vidare mot en tysk sylta i hopp om att få mig en schnitzel men vid ankomsten fann jag att även det stället hade genomgått en hårdhänt renovering och de tidigare malätna älghuvuden som hänger på väggen såg om möjligt än mer malätna och deprimerade ut och när jag såg de som hängde i baren vände jag i dörren.

    På vägen "hem" passerade jag ett skyltfönster där man förefaller sälja skor av ett märke som tidigare har diskuterats av vissa kommentatorer och när jag höjde på blicken så står det automobiler och vagnar på fasaden ovanför fönstret.

    Vad vill jag nu ha sagt med detta, jo trender kommer, trender går och det som är rätt i dag är inte nödvändigtvis det i morgon.

    Stavros (med kraftig skrivklåda och en allt större förundran över den tämligen oblyga marknadsföringen av "egenproducerade tjänster" i vissa bloggar)

    SvaraRadera
  6. Idag presenterade en bloggare något som kallas Portföljgeneratorn. En produkt som enligt skribenten ligger i tiden. Så här låter det: Det är många som "vill in" men som inte vet vad man skall köpa, eller för den sakens skull när? Jag säger bara: Welcome to join the club!

    Som jag ser det behövs inaktivitet, eftertanke och en satsning på kunskapsinhämtning. Inte ännu mer aktivitet, och brus, och intressanta eller för den delen spännande placeringar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera