söndag 21 april 2013

Bevakningslistan

En bevakningslista med prisnoteringar kring då jag anser att bolagens aktier är intressanta. På gott och ont.


Bevakningslistan är under ständig förändring allt eftersom jag uppdaterar.

Värderingarna är inte skrivna i sten. Jag kan också mycket väl överväga köp i en lite dyrare aktie beroende på affärsmomentum i verksamheten. Liksom jag kan avstå att köpa mer i en lite billigare, för att undvika övervikta i en potentiell "value trap".

Som sentimentsindikator har den fungerat hyfsat bra. Många "gröna" aktier sammanfaller i regel med mycket "fear" i marknaden och vice versa.

17 kommentarer:

  1. Om det är någon typ av värdeinvestering man pysslar med, dvs. försöker uppskatta ett värde istället för att acceptera nuvarande pris som OK enligt den effektiva marknadshypotesen, så är det näst intill nödvändigt att ha en sådan lista. Jag har också en sådan lista som jag kanske någon gång tänker publicera, men först vill jag nog analysera alla bolag i listan lite noggrannare, eller åtminstone portföljbolagen.

    Jag har i nuläget två separata listor (en liknande din med kvalitet och en med pris i förhållande till värde) men funderar på om jag inte borde väva ihop dem. När jag gör inköp så sorterar jag på hur mycket priset understiger värdet, men köper inte heller automatiskt i den relativt billigaste aktien.

    Dessutom måste jag säga att jag tidigare har gjort detta betydligt mindre strukturerat (i princip bara haft listan över pris/värde för OK bolag) men om man även tar med kvalitet så får man ganska stora insikter. Det vore MYCKET intressant att se en sammanställning över rating på alla bolag som du har analyserat!

    Skagen fonder har i sina månadsbrev liknande listor över sina största innehav också, även om de ofta försöker prognostisera vinsten för nästa år och bedömer en potentiell kursuppgång istället för att kalla det för säkerhetsmarginal, men i slutändan blir det ungefär samma.

    SvaraRadera
  2. Ja någon form av uppfattning kring värdet bör man ju ha innan man eventuellt köper.

    Jag har inte i nuläget inkluderat min uppfattning kring smallcap-bolag och utländska jag ej har i min egen portfölj. Ej heller bolag i branscher som är t.ex. lite krisdrabbade så som stålbranschen. En farlig lockelse är ju att när man ser hur "billigt" bolaget är att man inte tar tillräcklig hänsyn till risker, eller att man överskattar hur pass snart Mr Market ska uppvärdera bolaget till mer "normala" multiplar.

    Apple är ju ett t.ex. sådant där klassiskt svårt bolag. Det ser billigt ut, har just nu massor av pengar och tjänar massor av pengar, men vad är det som säger att jag som eventuell aktieägare ska få del av dem? De delar ju enbart ut en liten del av dem och tills motsatsen är bevisad så kan bolaget ju lika gärna bränna alla pengar på framtida produktutveckling hellre än ge dem till aktieägare. Vad finns det för något som pekar på att man ser till aktieägarnas bästa? Eller baseras köp på att man HOPPAS på att ledningen ska göra något de ännu inte visat intresse för att göra? Kursen kan bevisligen gå hur som helst, men det är ju vad bolaget gör med sina pengar som har betydelse för den som köper en andel i en affärsrörelse. Inte vad spekulanter sätter för värde på rörelsen.

    Ur den synvinkeln är värdering jättesvårt för det kan då t.ex. vara bättre (riskjusterat) att köpa Apple för 500 usd då man vet att bolaget delar ut stora delar av vinsten samt återköper aktier vid en eventuell låg värdering än att köpa för 390 usd och man inte vet hur bolaget ska hantera sina pengar. Ja den som köpt för 390 usd tjänar givet ovanstående utveckling mer pengar, men var det egentligen baserat på tur eller korrekt riskhantering? Hur kommer man agera nästa gång något liknande inträffar, gången efter det?

    Nu kom jag från ämnet lite, men hur som helst. Värdering är svårt. Därtill ska man ju ha säkerhetsmarginal och det krävs ju en större säkerhetsmarginal ju osäkrare man är på ett bolag. Wilh. Wilhelmsen är t.ex. ett bolag som mycket väl kan värderas högre, men min osäkerhet gör att jag vill ha stor marginal.

    Vore kul att se din lista i framtiden också. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att se poängen med att på en bevakningslista ha med aktier vars kurs man kan tänka sig att köpa till ligger väldigt långt under dagens kurs.

    OM aktien når den nivån medan marknaden i övrigt inte faller lika mycket har det sannolikt hänt något som gör att man bör omvärdera aktien (och troligen inte köpa ändå). OM aktien når den nivån p.g.a. att marknaden faller lika mycket så är ju fortfarande andra aktier mer intressanta att köpa.

    I all välmening...

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om aktuella kurs ligger långt över så kan ju det vara en indikation på att någon aktie börjar bli övervärderad, övervärderad utifrån hur man själv bedömer bolaget. SCA är ett sådant exempel där jag minskade en del förra året då jag samtidigt såg köpchanser i annat.


      Psykologiskt sett har jag aldrig haft svårt för att köpa vid kursnedgångar, större eller specifika. Det jag behövt bli bättre på är att inte köpa för mycket på en gång vid sådana tillfällen. Värst är det vid större dock, då finns det i princip aldrig till att öka i allt man tycker är prisvärt men då får man ju göra en avvägning kring vad man ser som kvalitativt bäst och/eller helst ökar sin exponering i.

      Radera
    2. Brukar du sälja på historiska data som tex när direktavkastningen är historiskt låg för ett specifikt bolag, där ett långsiktigt mönster kan skönjas?

      Radera
    3. @Anonym Nej, inte egentligen. I så fall skulle stora delar av min portfölj ha sålts nu. Du kan läsa mer om hur jag tänker kring försäljningar här: http://spartacusinvest.blogspot.se/2013/01/saljkriterier.html

      Radera
  4. Mattias, tanken är ju att listan innehåller bolag med kvaliteer som överstiger genomsnittet på börsen, därmed är bolagen i listan prioriterade vid en allmän nedgång.

    SvaraRadera
  5. Hej! Saknar Kone i din bevakningslista. Tack för en bra blog förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är starkt positiv till Kones kvaliteer som synes av min genomgång av bolaget förra året: http://spartacusinvest.blogspot.se/2012/07/analys-av-kone.html

      Dock har jag ännu inte lyckats formulera vad jag anser bolaget vara värt. Kanske dags att försöka reda ut det snart...

      Radera
  6. Hej! Jag saknar Svolder och Latour i din bevakningslista. Vore intressant att höra dina åsikter för dessa två investmentbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förslaget. Får se om jag får till det framöver.

      Radera
  7. Hur kommer du fram till motiverat pris? Alfa laval ger du exempelvis 138kr som riktkurs. Rullade eps är väl någonstans kring 7. Det skulle innebära ett P/E-tal på 19,7 med din riktkurs. Använder man istället femårssnittet (7,4) skulle ett köp till kursen 138 ge ett P/E på 18,6.

    Jag är inte ute efter några specifika uträkningar eller köpråd. Jag undrar bara hur du resonerar när du beräknar riktkurserna. Använder du ett motiverat P/E-tal för att sedan multiplicera det med ett femårssnitt av vinsten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen exakt formel som jag har. Det är en uppskattning som görs genom att beakta flera saker både vad det gäller historik, kvalite på bolaget som uppskattning om framtiden, branschen m.m. Enkelt sagt så sker en form av triangulering. Låt oss säga att "normal" vinst uppskattas till 7 kr/aktie för A.L. A.L. är ett kvalitativt väldigt bra bolag med bl.a. bred geografisk spridning, stabil ägare, god utdelningstillväxt m.m. och jag sätter PE 20 på det d.v.s. samma PE som jag använder för t.ex. KO och H&M (7x20= 140). Därtill uppskattas uthålliga rörelsemarginaler till ca 15% och försäljningen framöver till ca 80 kr/aktie (80x1,5=120). Man får då ett spann mellan 120-140. Satt bevakningspris ligger troligen närmre det övre intervallet om det är ett bolag av hög kvalitet, närmre det lägre om det är av lägre kvalitet. Under 120 är det ett riktigt bra pris. Över 140 bör man avvakta. Lägg därtill några fler parametrar att räkna utifrån så får man ett triangulerat "värde". Den exakta siffran som står i listan är där för att få en siffra att förhålla sig till. Ett ungefärligt riktvärde för att ha i jämförelse med andra investeringsmöjligheter. Det är inte så att jag per automatik avvaktar om priset är 139 eller storköper vid 137. Hoppas det förklarar saken bättre.

      Radera
    2. Tack för ett utförligt svar!

      Hur kommer det sig att du multiplicerar försäljningen med 1.5?

      Radera
    3. Finns ett bra utförligt inlägg här: http://www.aktiefokus.se/2014/08/ps-och-pgwp-ar-utmarkta-varderingsmatt/ kring rörelsemarginaler och P/S. Obs fungerar bäst med bolag som ej har höga finansiella kostnader, men de är jag i regel inte intresserad av ändå. I praktiken bedömer jag alltså att "rättvist värde" på A.L. är mellan P/E 15-20 men jag använder lite olika ingångsvärden. På liknande sätt kan man använda ROE och P/B där det t.ex. krävs ett pris på P/B 1 för att få 10% avkastning på ett bolag som klarar av att hålla en ROE på 10%. Vad du ska använda för någonting beror alltså på vilken avkastning du försöker få. Lägre pris = högre avkastning. Men dras man bara till riktigt låga priser så riskerar man gå på en och annan mina också för de blir ju i regel billiga av någon anledning. Det är en avvägning... mera en konst än vetenskap.

      Radera
    4. Ok! Tack för länken!

      Radera
  8. Du får uppdatera listorna och lägg ut din portfölj!

    SvaraRadera