måndag 18 april 2011

Northland Tapuli 14 April

Se inslag från PajalaTV på: Northland TV

Arbetet verkar fortskrida enligt plan.

Jag har inte ökat något mer än i Northland utan enbart suttit vid sidan och försökt bevaka utvecklingen samt läst på om andra järnmalms-juniorer.

Det finns en formidabel arme av dylika. De prospekterar, planerar och i en del fall har de också påbörjat byggandet. De finns från nordligaste Kanada, djupaste Kamerun till sydligaste Australien. De höga priserna på järn har drivit upp intresset för dem samt underlättat för dem att få finansiering till bl.a. prospektering.

Det stora flertalet av dem lämnar jag snabbt därhän. De prospekterar i svårtillgängliga områden alternativt har för många år kvar tills brytning kan börja och är därför allt för osäkra från finansieringssynvinkel (eventuellt sjunkande järnpris försvårar finansiering då det drastiskt ändrar kalkylerna för banker/aktiemarknaden).

En del är dock ganska intressanta. De är på gång att relativt snart påbörja brytning samt har en stark aktör i ryggen (inte sällan kinesisk). De återfinns mestadels i antingen Kanada eller Australien. I likhet med Northland så är de verksamma i områden som redan är kända för sin gruvbrytning, men nu i och med det högre järnpriset har det blivit lönsamt att bryta malm av lägre kvalitet (ca 30%). I likhet med Northland så ligger också kostnaden på ca 50 usd/ton.

Jag fortsätter min bevakning.

2 kommentarer:

  1. Kollat något på Gindalbie? Det är en av dem med en 50%ig kinesisk ägare. Jag tycker att potentialen ser mycket bra ut, liknande Northlands.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Simon. Ja, det är en av tre bolag (Labrador Iron, Grange Resources och Gindalbie Metals) som ser mest intressanta ut utav de jag kikat på. Jag har dock inte "grävt djupare" än.

    SvaraRadera